Group: Members+
Member No.: 308
Hej på er alla. Jag beställde fröer till salvia (White Sage), salvia apiana, från USA och nu har jag några påsar över. Det är ca 100 fröer/påse och givetvis årets utgåva. Jag gav 3$ st + moms o frakt så jag vill nog ha en 50-lapp per påse (inkluderar frakt). Hör av er till nils@andersson.ac om nu någon är intresserad. Hälsar Grå Arne (som varit "frånvarande" länge nu )
--------------------
Skapare, visa mig min väg och gör mig villig att vandra den. Fritt efter Heliga Birgittas bön
Member No.: 70
åååå skicka mej tre påsar på en gång!!! Pmar dig.
--------------------
Lova mej att aldrig lita blint, på det jag sagt Lita på dej själv, men framför allt, var på din vakt Jag kan inte ge dej livet, du kan få vila i min famn Du ska göra dina egna sånger, under ditt eget namn Le Marc
Member No.: 1260
Jag vet inget om odlingszoner, men Salvia apiana växer i Californien, i områden med medelhavsklimat. Varmt och torrt alltså, troligen inte så mycket regn. Den går antagligen att odla på soliga skyddade platser i Skåne och på Gotland.
--------------------
"Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is because, in the last analysis, we ourselves are a part of the mystery that we are trying to solve." - Max Planck
Member No.: 6631
Eller i ett soligt fönster som med andra örter som växer i liknande klimat naturligt? Jag har iofs dålig koll på sånt där, men helt omöjligt vore det väl inte? Hade inte tänkt göra det i någon jättestor omfattning. Det vore också bara roligt att försöka, och närma sig salvian även på det sättet.
Member No.: 1260
Jomen absolut! Det borde gå bra om man odlar Salvian på samma sätt som Timjan och Rosmarin och liknande medelhavsväxter som växer i karga, lite bergiga områden. Ett fönster eller en solig balkong om sommaren blir nog fin-fint.
--------------------
"Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is because, in the last analysis, we ourselves are a part of the mystery that we are trying to solve." - Max Planck
Member No.: 308
Så börjar dom att ta slut! Norali, om du vill ha en påse får du maila namn och adress till mej. Jag, en glad amatör, tackar för alla råden. Mina salvia har i alla fall tittat upp och glädjs nu åt Sunnas strålar. Snart åker dom ut i en drivbänk. Hälsar Gamle Grå
--------------------
Skapare, visa mig min väg och gör mig villig att vandra den. Fritt efter Heliga Birgittas bön
Member No.: 174
Om du har några påsar kvar eller bara några frön, så vore jag mycket tacksam för detta. Det är väl en perenn så det borde gå bra att så året om och får ha plantan under lysrör. Hur har odlingarna gått för er, har ni fått upp plantorna och har de klarat det svenska klimatet?